image1 image2 image3

COLLECT MOMENTS|NOT THINGS|COLLECT MOMENTS|NOT THINGS

Sen Hotel - Ho Chi Minh City


Sen Hotel terletak di lot 82, Lei Lai Street, District 1. Harga RM73 satu malam untuk bilik standard double. 

Source:Google image

Sebab nak jimat kos, aku book satu je bilik dengan katil double dan share tiga orang. Aku ingat boleh la nak share 3 orang satu bilik , sebab dekat resit yang aku book kat booking.com tulis harga per room bukan per person. Lagi pun, aku tak dek request extra bed. Sekali sampai sana, lepas check in, sedang relax dalam bilik, pihak hotel call, cakap nak caj lagi seorang sebab kitorang stay bertiga dalam satu bilik double. Kitorang argue la dengan diorang, ye la dah la bilik kecik giler, nak solat pun kena solat atas katil sebab tak muat. Bilik kitorang lagi kecik dari dalam gambar google kat atas tu. Pastu dalam resit cakap harga per room, bukan per person. Lastly, kitorang terpaksa la setuju bayar untuk tiga orang tetapi kitorang request nak tukar bilik besar. Pihak hotel setuju dan tunjuk bilik baru kitorang. Bilik double jugak, tapi ada 2 katil single dan besar. 

Pihak hotel akan pindahkan barang kitorang ke bilik baru esok hari jam 2-3 petang. Jadi esoknya, kitorang pagi lagi dah keluar pergi Ben Thanh Market, dan balik hotel dalam pukul 1 petang. Kitorang nak ada sekali time pihak hotel pindahkan barang kitorang. Sekali bila dah balik, pihak hotel cakap barang semua dah dipindahkan. Aku macam okey je la bila dengar pihak hotel cakap camtu, tapi kawan aku, Eonnie (bukan nama sebenar) ni rasa tak sedap hati, cepat-cepat dia masuk bilik cek barang dia. Guess what?? Duit dia hilang ! Duit RM dan Dong. Duit tu bagi kitorang yang masih student dan tak bergaji ni rasa sangat besar nilainya. Plus, kitorang pergi tu memang bajet giler lah, pergi pun sebab tiket dah beli setahun yang lepas, kalau tak, memang tak perginye. Jadi duit hilang tu memang masalah besar la bagi kitorang. 

Lepas dengar Eonnie jerit duit die hilang, terus kitorang ni cek beg masing-masing. Alhamdulillah, duit kitorang masih sama jumlahnya. Dah abis cek barang masing-masing, Eonnie terus call hotel mintak staf dia naik bilik kitorang. Lama jugak masa dia ambil untuk sampai ke bilik kitorang, 2 kali call baru dia naik. Sampai je bilik kitorang, terus dia tanya kitorang ada barang hilang ke? Pelik kan soalan dia, padahal kitorang tak cakap apa pun lagi, suruh naik je. Nampak sangat macam dah biasa berlaku kes barang hilang ni. Eonnie apa lagi, terus tanya perempuan tu siapa alih barang?berapa orang?kenapa pindah barang awal? dan Eonnie bagitau dia yang duit hilang. Duit tu Eonnie letak dalam beg asing-asing dan memang tak nampak kecuali kalau si pencuri tu selongkar beg-beg tu memang jumpa lah. Eonnine mintak pihak hotel bertanggungjawab sebab kecuaian diorang jugak. Dah la pindahkan barang awal dari masa yang dijanjikan, pastu tak monitor sampai abis pulak staf dia buat kerja. Kalau dah sorang-sorang, tak mustahil la nak curi. 

Tapi, pihak hotel tak nak bertanggungjawab, dan just suruh kitorang tengok cctv. Kitorang ni pergi la tengok cctv, memang tak membantu pun, sebab cctv tu kat koridor jer bukan dalam bilik. Kitorang tau yang staf perempuan tadi tak monitor sampai abis housekeeper kemas barang, kitorang nak jugak dia bertanggungjawab. Kitorang mintak pihak hotel reduce harga bilik, tapi perempuan tu cakap kitorang pulak yang reka cerita sebab nak harga bilik murah. Dia tak dek lah cakap direct, tapi maksudnya macam tu. 

Bila perempuan tu macam tak percaya kat cerita kitorang, kitorang pun dah tak larat dah nak explain, merayu bagai, terus kitorang masuk bilik dengan rasa frust. Esoknya dan hari-hari seterusnya, kitorang request tak nak housekeeping dan tak bagi sesiapa pun masuk bilik kitorang. Sampah kitorang buang sendiri, request plastik sampah tukar sendiri. 

Sampai lah sehari sebelum balik Malaysia, masa kitorang nak keluar, tetiba Bos sen hotel tegur kitorang dan tanya pasal duit hilang. Apalagi, Eonnie cerita la dengan penuh perasaan, beriya la Bos tu dok dengar, padahal, masa hari kejadian tu, dia ada je dok main phone dekat tempat kitorang tengok cctv, tapi dia buat dek jek kat kes kitorang time tu. Berkat setiap hari Eonnie buat solat hajat, Bos sen hotel tetiba berminat nak tau cerita kitorang dan dia reduce harga bilik kitorang. Alhamdulillah... walaupun harga yang dia reduce tu tak cukup nak cover semua jumlah duit Eonnie yang hilang, sekurang-kurangnya dah kurang sikit beban Eonnie.

So, kesimpulan tentang hotel ni:

Pros:- 
- Dekat dengan saigon's main attarctions dan stesen bas, walking distance je
- Staf diorang mesra dan tau english

Cons:- 
- Cuai. jaga la barang korang elok-elok. Kes duit hilang ni, dah banyak berlaku kat saigon even hotel 5 bintang. Boleh google.
- Kemudahan hotel tak memuaskan. Iron tak dek, tapi nak soh diorang ironkan boleh, 1 usd sehelai baju. Electric kettle berkarat dan kemik. Bantal, at first diorang bagi 2 je, padahal bilik tu di bayar untuk 3 orang, ada ke patut, so kena request lagi 1 bantal. Sarung bantal kecik busuk, kawan aku cakap bau air liur basi..uweeeekk..geli, tak basuh la tu.
- Harga bilik per person bukan per room



Source: Google image



 Sekian.Thanks sudi baca






Share this:

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment